Voznikov, starejših od 90 let je v Sloveniji 615, številka se bo samo še večala

Starejši vozniki oziroma starostniki se pri vožnji pogosteje srečujejo z različnimi težavami kot drugi, mlajši.

Vožnja avta danes, ni to kar je bila včasih. Avti so modernejši in imajo veliko novih sistemov, ki nam pomagajo pri vožnji. Prav tako se konstantno spreminja prometni režim in cestno prometni predpisi (CPP). Tukaj so najboljši primer dvopasovna krožišča in turbo krožišča, za nekatere tudi avtocesta. Takšni in še mnogi drugi elementi v prometu niso obstajali, ko so starejši delali vozniški izpit. Poleg tega, so kriteriji za pridobitev vozniškega izpita bili mnogo nižji in niso zahtevali toliko komponent.

Po eni strani imajo starejši vozniki dolgoletne vozniške izkušnje, po drugi strani pa se v prometu, ki je vse bolj zgoščen in zapleten zaradi novih predpisov in sprememb cestne infrastrukture,lahko soočijo z več težavami kot mlajše vozniške generacije. Poleg tega so sodobni avtomobili opremljeni s tehnologijo, ki jo morajo vozniki dobro obvladovati, da je njihova vožnja varna.

Starejših voznikov bo vedno več, kaže statistika

O problematiki starejših voznikov in varnosti v prometu smo se obrnili na Avto-moto zvezo Slovenije in Agencijo za varnost prometa. Povprašali smo o statistiki starejših voznikov v Sloveniji, kakšni so kriteriji za podaljšanje vozniškega dovoljenja pri višji starosti, na splošno o varnosti starejših voznikov v prometu ter programih, ki jih organizaciji ponujata za to ciljno skupino.

Starostna meja za vstop v kategorijo starejših voznikov ni uradno določena. Zgolj za potrebe statistične obravnave dogodkov in prometnih nesreč s strani Policije velja, da mednje spadajo tisti, ki so dopolnili 64 let. V Sloveniji je bilo konec leta 2021 361.161 imetnikov vozniških dovoljenj, ki so starejši od 61 let, to je skorajda tretjina od vseh imetnikov (27 %). Od tega jih je bilo kar 615 v skupini nad 90 let. V prihodnjih letih se bo populacija še starala in na cestah bo čedalje večji delež voznikov in voznic v tretjem življenjskem obdobju.

Izkušnje jim pomagajo, zdravstveno stanje pa ne

Starejši vozniki oziroma starostniki se pri vožnji pogosteje srečujejo z različnimi težavami kot drugi, mlajši. Starejši vozniki pa se, ob zavedanju slabšanja svojih sposobnosti, ki se nanašajo na slabši vid, sluh, motorično gibljivost in počasnejši odziv, zanašajo na svoje dolgoletne izkušnje in jih v veliki večini tudi uspešno uporabljajo, zato so lahko celo bolj varni voznik kot tisti, ki imajo vozniških izkušenj manj. Uspeva jim uporabiti več preudarnosti, bolj se zavedajo tveganja v vožnji, zato je njihov pogost način udeležbe v prometu povečanje varnostne razdalje, raje malo nižja hitrost, prej in večkrat rahlo zaviranje, da ob vključevanju v promet malo dlje počakajo, da je cesta res prosta, in podobno, so nam povedali na AMZS.

Novela zakona o voznikih je leta 2011 določila, da se voznikom, ki so dopolnili 70 let, veljavnost vozniških dovoljenj podaljša za pet let, vendar morajo predložiti zdravniška potrdila, da so telesno in duševno zmožni za vožnjo osebnega avtomobila. Pri tem je v ospredju kontrola vida in kognitivnih sposobnosti, nam povedo na AVP..

V kolikor so starejši v dvomih, ali še lahko vozijo avto, se naj posvetujejo z družinskim zdravnikom, ki pozna njihovo zdravstveno in mentalno stanje. Pri tem je veliko krat težava, da starejši vozniki ne prosijo za pomoč in jih je sram ali strah, da avta več ne bi bili sposobni voziti,” priporočajo na AMZS.

Programi za starejše voznike

Na AVP ponujajo že od leta 2015 program “Sožitje za večjo varnost v cestnem prometu”, s katerim izvajajo celovite preventivne dogodke oz. usposabljanja za seniorje in upokojence po celi Sloveniji. Program so pripravili V sodelovanju z Generalno policijsko upravo, DARS-om, Rdečim križem Slovenije, Zvezo društev upokojencev Slovenije in drugimi. Več o programu lahko najdete TUKAJ

Na AMZS Centru varne vožnje na Vranskem pa izvajajo Program Seniorji, kjer lahko starejši vozniki obnovijo svoje znanje in spoznajo novosti v prometu ter novih tehnologijah v avtomobilu. Prav tako pa opravijo praktični del na poligonu. Več o programu lahko preberete TUKAJ

V AMZS sodelujemo tudi pri projektu Osvežitvena vožnja za starejše Zavarovalnice Triglav. Ta voznikom, starejšim od 60 let, ponuja možnost brezplačne osvežitvene vožnje z inštruktorjem, s pomočjo katere bodo lahko udeleženci ponovno pridobili samozavest za volanom. Več o programu si lahko preberete TUKAJ

Za enkrat pa še ni bilo govora o noveli zakona o voznikih, ki bi določila obvezno udeležbo starejših voznikov na enem od teh programov. O njej bi bilo namreč smiselno razmisliti.

Oddaj komentar